Het internet dat wij nu kennen is ontstaan in 1969. In dat jaar werd een groot netwerk gemaakt door studenten en door de Amerikaanse defensie. Het netwerk werd gebruikt om documenten van de ene computer naar de andere te sturen zodat het niet meer per post hoefde.
Inmiddels is dit internet overal! Je slimme huis weet wanneer je bijna thuis bent en zet alvast de verlichting in de juiste stand. Je streamt video via je gameconsole, telefoon of smart-TV. En die boodschappen bestel je via een app, alleen wat je vergeten bent haal je nog in de winkel.
Kortom, het internet heeft een enorme groei doorgemaakt in mogelijkheden en ook de rol van websites is in de loop der jaren veranderd. Was het in de beginjaren al extreem vooruitstrevend als je als bedrijf überhaupt een website had, nu is het een must geworden. Heb je geen website, dan besta je niet.
Nog steeds zien we ze voorbij komen, de websites die als eerste menu item “Over ons” hebben staan. Raar maar waar, de bezoekers van je site komen meestal niet voor het organogram, jullie ontstaansgeschiedenis of vage beleidstukken. Nee, die bezoeker komt voor je dienstverlening. Eyeopener?
Nog zo’n discussiepunt: Afdeling A heeft net als Afdeling B behoefte om een boodschap de wereld in te slingeren. De afdeling marketing communicatie is de speelbal tussen de 2 afdelingen. Gevolg: 2 schreeuwende boodschappen met knipperende banner op de homepage of nog erger: de slideshow. Gevolg: Omdat alles aandacht vraagt, krijgt niets aandacht. Denk je dat je zo je doelen bereikt?
De tijd dat een website alleen een visitekaartje is, is allang voorbij. Die website is een volwaardig onderdeel van je marketingmix. Het maakt niet uit of het een B2B, B2C of werken-bij website betreft. Met iedere website wil je doelen bereiken en wat ons betreft zijn dat ook meetbare doelen.
Het is zo’n open deur, maar wil je je doelen bereiken dan moet je echt jouw klant centraal zetten. Voorwaarde is dan wel dat je echt jouw klant kent. Heb je bijvoorbeeld weleens persona’s gemaakt of een klantreis uitgewerkt? Als je namelijk je klant kent en weet in welke stap van de klantreis je website een rol speelt, dan kan je daar op je website op inspelen.
Jouw website is er maar om 1 reden, namelijk net voldoende informatie geven om je klant te verleiden om naar jou te komen. Spreek daarom de taal van je klant en geef op je website antwoord op de vragen die je klant heeft. Niets meer en niets minder. Zo bereik je doelen!
Dat klinkt eenvoudig, ervaring leert dat dat in de praktijk lastig is.
Wil je nu eindelijk wel die doelen bereiken? En je website de rol geven die het verdient? Neem dan contact met ons op!