Deze week werd het merk D-reizen inzet rechtszaak rondom het intellectuele eigendom van de merkrechten.
Reis Organisatie Prijsvrij wil een doorstart maken met het failliete D-reizen en nam de failliete boedel over voor ongeveer 2,8 miljoen euro; inclusief 500.000 euro voor de merkrechten. De oud-eigenaren hadden deze merkrechten voor het faillissement in een aparte b.v. ondergebracht. De curator eiste de rechten op in een kort geding en kreeg vandaag gelijk van de rechter. Het komt niet vaak voor, dat de waarde van een merk zo exact wordt benoemd in een overname. De merkbekendheid van D-reizen is zonder twijfel zeer hoog, maar daar kleeft inmiddels wel de associatie van een faillissement aan. Dit roept de vraag op wat het merk werkelijk waard is.
De merkwaarde, brand value of brand equity is de financiele waarde van een merk. Volgens consultancy bureau Interbrands jaarlijkse ranking is Apple met 323 miljoen dollar het meest waardevolle merk ter wereld. gevolgd voor Amazon, Microsoft en Google. Het merk Zoom, waar de meeste mensen voor maart 2020 nog nooit van hadden gehoord, is met 4,5 miljoen dollar nummer 100 in de ranking van meest waardevolle merken ter wereld. Voor alle duidelijkheid, we hebben het hier enkel over de waarde van het merkrecht, niet over beurswaarde of omzet.
Er zijn verschillende methoden om de waarde van je merk te bepalen. Je kunt kijken naar kosten heb je tot nu gemaakt om je merk op te bouwen; vervangingskosten als je een nieuwe merk zou opbouwen of de extra omzet je realiseert op basis van merkvoorkeur. Geen enkele methode geeft een exacte waardebepaling, het blijft een benadering.
In de eerste plaats door als merk onderscheidend, relevant en geloofwaardig te zijn en daar continu aan te blijven werken. Een sterk en herkenbaar merk wat gekoppeld wordt eigenschappen (bijvoorbeeld kwaliteit, service of innvatie) zorgt voor een hogere loyaliteit en een hogere merkbekendheid en uiteindelijk voor meer omzet tegen lagere kosten. Dat maakt je merk meer waard volgens elke rekenmethode.