Er is een nieuw statussymbool in het straatbeeld. Ze zijn klein, wit en ze hebben steeltjes. Nee het is geen Oral-B tandenborstel, maar daar lijken ze wel op! De Apple Airpods! Of voor de Apple haters de Samsung Galaxy Buds. Die zijn dan weer zonder steeltjes maar wel in meer kleuren verkrijgbaar. Onvermijdbaar zijn er dan uiteraard ook slechte look-a-likes die graag mee profiteren van het succes.
Je hoort er uiteraard pas bij als je de hele dag de oortjes in hebt zodat iedereen het ook kan zien. Tussen het muziek streamen door ben jij zo ook altijd bereikbaar. Alhoewel bellen voor een bepaalde generaties ook not-done is. Die bel je niet, die Snap je!
Surprise … dit zijn de specs van hoorapparaten.
Ik hoor nu wel mijn schoonmoeder in mijn hoofd. Tegenwoordig is het: “Ik heb ze vandaag niet in”, maar vroeger: “Die heb ik nog helemaal niet nodig” maar wel de TV op standje burenruzie.
Hoe komt het toch dat opzichtig in je oor geplaatste plastic dingen die beduidend minder presteren dan een hoorapparaat wel cool/vet/swag/epic zijn? Je zou ook zo’n bijna onzichtbaar hoorapparaat kunnen nemen toch?
Want wat is het probleem met die hoorapparaten? Hoorapparaten zijn gewoon niet sexy, maar vooral “voor oude mensen”. Ze pretenderen een hoorprobleem op te lossen, net als een bril leesproblemen oplost.
Het is ook geen sexy naam hoorapparaat, dat klinkt toch minder sexy dan buds of pods. En dat terwijl Schoonenberg toch echt probeert om het product wat jonger te maken.
Vergelijk dat maar eens met de reclame die Apple maakte bij de introductie van de Airpods.
Wat als de hoorapparaten door Apple of Samsung gemaakt zouden worden? Zou het dan een Smart-Ear worden? Flitsende commercial erbij. Goeie social campagne die laat zien dat je ze gewoon kunt dragen als je zelf vindt dat je nog prima hoort (Is dat echt zo?). Een instapmodelletje die niet door een audicien aangemeten hoeft te worden, maar je kan het zelf doen met een handige app. Je zult zien … de doelgroep die eerder geen interesse had gaat overstag, want stiekem kan je ook meteen beter horen. Dat heb jij uiteraard niet nodig, het is alleen een extraatje.
Zou je met jouw merk, producten en diensten ook een nieuwe doelgroep kunnen aanboren? Wie weet! Ik weet ook niet of Apple of Samsung het zou lukken om de Smart-Ear succesvol in de markt te zetten.
Maar het begint altijd met een sterk merk, met branding. Zonder een sterk merk zijn jouw campagnes minder geloofwaardig en je valt ook minder op bij jouw doelgroep.