Er zijn ruim 300 woningcorporaties in Nederland, die samen verantwoordelijk zijn voor zo’n 2,4 miljoen huurwoningen en waarvoor ruim 25.000 mensen in allerlei functies werken. In theorie zijn woningcorporaties de ultieme werkgevers voor de jonge, hoogopgeleide professionals; volop zingeving, bijdrage aan maatschappelijke veranderingen en duurzaamheid.
Maar onderzoek van brancheorganisatie Aedes laat zien dat 70% van de corporaties moeite heeft om werknemers te vinden. Vooral op het gebied van vastgoed en projectontwikkeling. Dat is natuurlijk niet vreemd in deze zeer krappe arbeidsmarkt. Tegelijk zijn de bouwambities van corporaties letterlijk huizenhoog. Wie heb je als corporatie nodig om je ambities voor de komende jaren te kunnen vervullen? En wat kun je doen om die mensen te vinden?
Waar sta je voor als organisatie en waar ga je voor? Welke kernwaarden horen daar bij? Waar ben je echt heel erg goed in? En hoe sta je bekend? Door je identiteit te vertalen in een heldere merkbelofte, maak je het voor de mensen in (en om) je organisatie tastbaar en simpel. Zo geef je huidige én toekomstige medewerkers de kans zich te verbinden met de ambities van de organisatie.
Een sterk merk is krachtig, overtuigend, prikkelend. Een sterk merk laat zien waarin je uniek bent. Maakt dat je aantrekkelijker als werkgever? Het korte antwoord is: ja! Een sterk merk is een aantrekkelijk merk. Daarbij spelen werknemers een cruciale rol in het uitdragen van je imago als werkgever; mensen vertrouwen mensen, geen bedrijven.
En ten slotte dit: elk merk is een werkgeversmerk. Of je daar nu bewust aandacht aan hebt besteed of niet. Medewerkers maken (of breken) het merk, in gedrag en communicatie. Zijn jouw medewerkers en collega’s betrokken? Geloven ze in de ambities? Staan ze voor de zaak én kunnen ze je verhaal uitdragen? Dan zijn zij als ambassadeurs effectiever dan de beste vacaturetekst.