Met de gemeenteraadsverkiezingen voor de deur heeft elke gemeente haar marketingslogan weer afgestoft.
Er zijn veel gemeenten ‘de parel van’ (en niet allemaal aan zee), ‘gewoon [gemeentenaam]’ is zeer populair, net als ‘echt’ [gemeente of streek] en ook meerdere gemeenten ‘hebben het’ of kun je ‘het beleven’.
Onder andere Baarle-Nassau, Weststellingwerf, Heerde, Heumen, Maasdriel, Montferland, Neder-Betuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Scherpenzeel, Weert, Voerendaal, Zaltbommel en Sittard-Geleen lukt het om zich staande te houden zonder slogan. En dat zegt misschien wel veel meer over de positionering van deze ‘parels’ dan een kekke slogan.
Een gemeentelijke slogan is effectief als die bijdraagt aan de positionering die een stad of dorp wil overbrengen en op lange termijn wordt uitgedragen in citybranding. Net als bij de branding van andere merken, is het belangrijk dat je relevant, onderscheidend en geloofwaardig bent als merk. Als je dat haakje eenmaal hebt, kun je daar vervolgens prima citymarketing activiteiten en campagnes aan ophangen om zo het imago van je stad of dorp verder te versterken.
Heeft jouw gemeente nog geen slogan en wil je er eentje? Ons niet bellen. Maar heeft jouw stad behoefte aan een goed onderbouwde positionering voor citybranding of een effectieve citymarketing campagne? We denken graag mee, ook over de slogan die daar aan bijdraagt.