Linkbuilden, een term die je ongetwijfeld als eens voorbij hebt horen komen. Een essentieel onderdeel om de online vindbaarheid van jouw website te verbeteren! Maar wat is linkbuilden nu eigenlijk en wat komt erbij kijken? En hoe zet je linkbuilden concreet in om beter gevonden te worden in de zoekmachines? Lees snel verder en je weet wat je te doen staat!
Linkbuilden is niets meer of minder dan het verkrijgen van links van andere websites naar jouw website. Als een andere webpagina linkt naar jouw website, dan bestempelt de zoekmachine Google jouw website als een kwalitatieve website. En hoe hoger jouw score, hoe groter de kans dat jouw website goed vindbaar is in de organische zoekresultaten.
Het is bij linkbuilden wel van belang dat jouw website links ontvangt van relevante websites. Dus stel voor je hebt een webshop met schoenen, dan wordt Google het gelukkigst als bijvoorbeeld modeinfluencers of schoenenvergelijkingssites linken naar jouw webshop. Aan een link van de plaatselijke bakker heb je helaas niet dus zo veel. Je maakt Google nog blijer als de linkende sites al een hoge positie hebben opgebouwd in de zoekmachines. Ga dus voor relevante links van websites met een hoge autoriteit!
Linkbuilden is dus een van de factoren die de vindbaarheid van jouw website bepaalt in zoekmachines zoals Google. Dit noemen we ook wel zoekmachineoptimalisatie, oftewel search engine optimization (SEO). De twee andere factoren die je online vindbaarheid beïnvloeden, zijn de mate waarin je website geoptimaliseerd is op het gebied van techniek en van content.
Grofweg kun je zeggen dat de factor linkbuilden voor 50% het succes van jouw online vindbaarheid bepaalt; de factoren techniek en content tellen ieder voor ongeveer 25% mee. Linkbuilden is dus een essentieel onderdeel! Overigens gelden deze percentages vooral voor websites die veel concurrentie hebben, zoals aanbieders van verzekeringen. Opereer je in een markt met weinig concurrentie, dan kom je alleen met het optimaliseren van de techniek en content ook een behoorlijk eind!
Jouw website laten groeien gaat niet vanzelf. Net zoals een plant of bloem heeft het aandacht en water nodig om tot bloei te komen. Het vinden van de juiste online marketingmix is dan ook de basis voor succes. Om resultaten te behalen wil je niet alleen afhankelijk zijn van één kanaal zoals Google, Instagram, Facebook of een online marktplaats. Je wilt op die plekken zichtbaar zijn waar jouw doelgroep aanwezig is. En Google is nu eenmaal een kanaal waarop zo’n beetje alle doelgroepen zich bevinden! Je kunt er dus eigenlijk niet omheen.
Een ander groot voordeel is dat zoekmachineoptimalisatie (SEO) een duurzame vorm van marketing is; het kost even tijd voordat je een top-10 positie hebt bemachtigd in Google, maar als je erin blijft investeren heb je er nog lang profijt van. Een stabiel marketingkanaal dus en niet zo vluchtig als bijvoorbeeld Facebook. Bovendien zijn de websitebezoeken via SEO gratis! Geen kliks die je moet betalen zoals bij Facebook- of Google-advertenties.
Laten we het eens tastbaar maken wat SEO je te bieden heeft aan de hand van een case. Van FS Solutions kregen we namelijk de vraag om hun rankingpositie voor het zoekwoord ‘belt conveyor’ te verbeteren. Een mooie uitdaging met een nog mooier resultaat: in 12 maanden tijd zijn ze namelijk voor dit zoekwoord van positie #15 naar positie #1 gestegen. Dat smaakt naar meer, toch?
FS Solutions - In 12 maanden tijd van positie #15 naar positie #1
Nu je weet wat linkbuilden voor je kan betekenen, wil je er ongetwijfeld mee aan de slag. Maar is er nou een bewezen, gouden strategie die voor alle websites werkt? Helaas, een one-size-fits-all-aanpak bestaat niet! Linkbuilden is echt een kwestie van maatwerk. Bovendien hangt het ook sterk samen met de content op je website.
Het begint in ieder geval altijd met een zoekwoordenonderzoek. Op welke zoekwoorden wil je dat jouw website gevonden wordt? Van alle zoekwoorden breng je in kaart wat het maandelijkse zoekvolume is en hoeveel concurrentie er is op deze zoekwoorden. Vaak zijn de zoekwoorden met een hoog zoekvolume en lage concurrentie het meest interessant om mee te beginnen.
Op basis van de zoekwoordenlijst maak je een shortlist van websites met een hoge autoriteit waarop je zichtbaar wil zijn met links naar jouw website. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een gastblog, maar er zijn ook andere vormen denkbaar. En dan is het zaak om de websites te benaderen. Stuur ze bijvoorbeeld een e-mail en bel ze een aantal dagen later na. Sommige websites krijgen veel verzoeken, dus geef niet te snel op!
Een belangrijk aspect waar veel mensen niet bij stilstaan, is dat linkbuilden een doorlopend proces is. Het is geen tijdelijke campagne van 2 maanden; je moet er mee bezig blijven om resultaat te kunnen boeken. Het vraagt om een flinke tijdsinvestering, maar wel eentje die op de lange termijn loont!
Een andere valkuil die ik in de praktijk nog steeds tegenkom, zijn honderden of duizenden inkomende links van irrelevante websites. Zoals eerder aangegeven maak je Google hier niet blij mee. Sterker nog, je kunt zelfs een penalty van Google krijgen! In het ergste geval wordt jouw website dan verwijderd uit de zoekresultaten. En dan ben je verder van huis. Zorg dus dat je jouw zaakjes – of in dit geval linkjes – op orde hebt.
Heb jij een lange adem en ben je er klaar voor om maximaal zichtbaar te zijn met jouw website? Dan hoop ik dat dit artikel voor jou de eerste stap is naar linkbuilden! Voelt het toch nog als abracadabra of mis je de tijd en het geduld om ermee van start te gaan? Laat je dan ontzorgen door Arthur & Brent. Neem contact met mij op en ik help je om een autoriteit te worden in jouw branche!