De droom van menig tiener, die meestal toch uit elkaar spat: Influencer of Youtuber worden. Ze verkijken zich op het werk wat erin gaat zitten, volgers komen niet zomaar aanwaaien, hun content was toch niet zo uniek en de gratis producten of snoepreisjes worden niet meteen bezorgd.
Maar, je medewerkers kunnen wel influencers worden voor jouw (werkgevers)merk! Want je medewerkers zijn de beste ambassadeurs voor je merk en kunnen zo bijdragen aan de marketing- en salesdoelstellingen of het werven van collega's.
Je hebt een goede website, die je ook nog eens gevuld hebt met converterende en zoekmachinevriendelijke teksten. Ook je werken-bij website is slim opgezet. Je SEO-rankings zijn goed en je hebt succesvolle SEA-campagnes lopen. CHECK!
Vervolgens ben je aan de slag gegaan met je Social Media strategie. Je hebt Instagram, Facebook en LinkedIn ingericht voor jouw bedrijf en je bent relevante content aan het delen. Je bent zelfs inmiddels op TikTok actief waar je op een ludieke manier een kijkje in de keuken geeft van jouw bedrijf.
En toch ... je doelstellingen worden niet (helemaal) gehaald! En ook die openstaande vacature die je maar niet gevuld krijgt ondanks dat jouw arbeidsvoorwaarden top zijn en je ook meer dan marktconform betaalt. Waarom reageert er dan niemand? Waarom? Mensen vertrouwen mensen en geen bedrijven, daarom!
Socialmediakanalen zoals Facebook en LinkedIn maken het steeds moeilijker voor bedrijfspagina’s om een groot bereik te behalen met berichten die ze delen. Enerzijds willen zij dat je advertentiebudget bij ze inkoopt en anderzijds willen ze graag dat ‘peers’ blijven communiceren en jouw tijdlijn als gebruiker niet vol staat met bedrijfscontent. Dat betekent simpelweg dat je niet alleen vanuit je bedrijfsaccount moet communiceren op Social Media, maar vooral via je medewerkers. Maak daarom van je medewerkers influencers, merkambassadeurs, dat is Social Reach Optimization!
Met Social Reach Optimization (SRO) vergroot je dus het organische bereik door persoonlijke social media profielen op te nemen in je marketingmix.
Het gevolg? Mensen gaan vertellen aan potentiële klanten of medewerkers over jouw diensten, producten of fantastische openstaande vacatures. En jouw medewerkers worden zo toch nog een beetje die influencer die ze wellicht als tiener al wilden worden of ze vinden het gewoon leuk om te doen omdat ze trots zijn op hun werk! Tip: Beloon wel je medewerkers, want dat willen influencers nou eenmaal!
Wij werken samen met het brand advocacy platform Apostle. Hiermee kan je makkelijk en overzichtelijk jouw medewerkers inzetten als influencers voor jouw bedrijf, zonder dat het hen extra werk oplevert.
Weten hoe? Neem contact op!