Een belangrijke marketingregel is “spreek de taal van je klant”. Wij leggen dit altijd uit tijdens onze workshops door 2 extremen met elkaar te verbinden. Wat als DELA haar klanten zou aanspreken zoals Coolblue dat doet? Dan zouden er toch ongemakkelijke situaties ontstaan, nietwaar?
Het is dus belangrijk om als merk de juiste tone of voice te gebruiken, de toon die past bij je merk, je boodschap en je doelgroep. Enkele mooie voorbeelden van de impact van tone of voice.
Spoken Word is in de jaren ‘70 ontstaan vanuit de ‘black culture’ in de Verenigde Staten en bekend geworden door de link met hiphop.
Het grote publiek maakte in 2021 kennis met Spoken Word door Amanda Gorman tijdens de inauguratie van Joe Biden. En ook in Nederland kreeg Spoken Word een groot podium tijdens de nationale dodenherdenking.
Et voilà … het is “in” en dus spreken T-Mobile, Arla, GVB en Sunweb inmiddels in Spoken Word tegen ons. Maar past dat bij al deze merken? En bij hun klanten?
Krrrrruidvattt. De karakteristieke stem van actrice Hadewych Minis is sinds jaar en dag de stem van Kruidvat. De stem is letterlijk de tone of voice van Kruidvat geworden. Ze werd ook meerdere malen genomineerd voor een Loden Leeuw voor meest irritante reclame. Maar wat je er ook van vindt, feit is dat de slogan van Kruidvat ‘steeds verrassend, altijd voordelig’ een enorme plakfactor heeft en daardoor grote bekendheid heeft verworven. De les: Consistentie loont, de kracht van herhaling is heel groot en draagt bij aan de herkenbaarheid en attentiewaarde van je merk.
Hoe zorg je voor de juiste tone of voice als je gebruik wil maken van de kracht van AI? Inmiddels gebruikt 14% van de medewerkers AI regelmatig of vaak AI. In creatieve en taalberoepen zelfs 40% (Bron: Adformatie)
In een tone of voice document of stijlgids kun je de taal van jouw merk vastleggen. In een tool als ChatGPT kun je dit meenemen in je vraag, de ‘prompt’, die je ingeeft. Spreek je klanten aan met je of u? Met meneer en mevrouw of liever met ‘beste reiziger’? Gebruik je B1 niveau of juist vaktermen die jouw autoriteit als afzender onderstrepen bij de doelgroep? Welke woorden vermijd je juist? Aan Branding of communicatie de taak om medewerkers de juiste handvatten te geven.
Zo blijf je in vorm, als merk.
Klopt. Bus.