Het is onstuimig in ondernemend Nederland. Bekende namen vallen om: Big Bazaar, Perry Sport, BCC en Handyman om maar een paar te noemen. Maar ook buiten de winkelstraat vallen er slachtoffers: VacanSoleil, VanMoof gingen failliet en maken een doorstart. Daarnaast zijn ook reorganisaties weer aan de orde van de dag: VDL Nedcar, Landal/Roompot, SAP, FrieslandCampina, Rabobank en ING. Vorige week werd bovendien bekend dat ook veel ZZP’ers stopten in de afgelopen periode.
Maar lost dat de krapte op de arbeidsmarkt ook enigszins op? Nee! Volgens het CBS hebben we nog steeds ruim 400.000 openstaande vacatures voor 360.000 werkzoekenden. Daarmee blijft de arbeidsmarkt in de meeste sectoren extreem krap.
Maar ondertussen komt de arbeidsmarkt wel steeds meer in beweging. Er komen duizenden mensen opnieuw de arbeidsmarkt op. Van praktisch opgeleiden tot theoretisch geschoolden, op alle gebieden komen er werkzoekenden bij. En daarnaast wisselde in het afgelopen jaar een recordaantal mensen van baan; er zijn altijd werknemers op zoek naar een andere baan. Maar hoe vis je als bedrijf met openstaande vacatures nou de krenten uit de pap en vind je DIE werknemers die echt bij jou passen?
Het begint bij een ijzersterke positionering als werkgever. Waarom kiezen werknemers voor jouw organisatie en waarom juist niet? Waarom blijven ze en waarom vertrekken ze? Waar ga je voor? En waar sta je voor? Dat vormt de basis voor een werkgeverspropositie die aantrekkelijk is voor huidige en toekomstige werknemers.
Pas wanneer je jouw verhaal als werkgever scherp hebt, precies weet wie je doelgroep is en wat zij belangrijk vinden, kun je je werkgeversmerk op de juiste manier promoten. En die vacatures, die kunnen dan een heel stuk korter. Wedden?