Wat als het niet regent op Parapludag?

Leestijd: 3 minuten

In onze wereld van contentcreatie zijn inhaakdagen geen nieuw fenomeen meer. Van 'Wereld Nutella Dag' tot 'Internationale Praat als een Piraat Dag', voor alles lijkt wel een dag te zijn. Maar zijn al deze inhaakdagen een gouden bron van inspiratie of juist waardeloos?

Het zijn er gewoon te veel!

Elk jaar verschijnt de grote inhaakkalender online, en elk jaar zijn we benieuwd welke dag als speciale feestdag wordt erkend. Maar vaak rijst de vraag: "waarom?". Waarom moeten we een dag hebben voor bellenblazen (6 mei), een frisse adem (6 aug.) of zelfs je ex (2 jan.)? En wat als het helemaal niet regent op Parapludag?

Waarom moeten er speciale dagen zijn om personeel te complimenteren (1 maart) of vriendelijk te zijn (13 nov.)? Kan dat niet elke dag? Verliest een compliment dan niet zijn waarde?

De overdaad kan dus cynisch overkomen, zelfs online, wanneer de inhoud geforceerd of irrelevant is. Ondanks de hoeveelheid zijn inhaakdagen niet altijd nutteloos. Naast serieuze onderwerpen kunnen ze waardevolle inspiratie bieden voor content creators. Maar hoe?

Een nieuw perspectief

Het kan je helpen een nieuw perspectief te vinden. Door een actueel thema te koppelen aan jouw expertise, creëer je frisse content die aansluit bij de interesses van je publiek.

Een van onze klanten is FPH Ploegmakers, een aannemersbedrijf uit Vinkel. In eerste instantie heeft een bouwbedrijf niets met make-up te maken. Maar in het voorbeeld hieronder zie je hoe je er toch inspiratie uit kunt halen. Zonnebrand ligt meer voor de hand, maar past niet bij het bedrijf om het echt direct te benoemen als de reden voor de post.

Inhaakkalender

Je doelgroep betrekken

Inhaakdagen lenen zich perfect voor interactie met je publiek. Stel vragen, maak polls of laat je volgers meedenken over een thema. Het is algemeen bekend dat interactie met een post de zichtbaarheid vergroot, dus alleen maar goed!

Het Leisure Ontwikkel Fonds Noord-Brabant is een kredietverstrekker voor ondernemers met een plan om de vrijetijdsbesteding in Brabant te stimuleren. Ook hier worden de dagen niet expliciet genoemd, maar juist als bron van inspiratie gebruikt om contact te zoeken met de doelgroep.

Je merkidentiteit versterken

Door slimme inhakers te kiezen, laat je zien waar je voor staat en wat je belangrijk vindt. Verras je publiek met een originele twist of een uniek perspectief.

Een van onze laatst opgeleverde projecten was de positionering van Jugo, een BI-consultancy in hartje Den Bosch. Maar deze experts doen meer dan alleen hun klanten voorzien van inzicht in hun data. Ze hebben ook een stichting en een academie opgericht. Een inhaakdag is dan het perfecte moment om deze extra activiteiten in de contentkalender op te nemen.

De sleutel tot succes

Relevantie is de sleutel tot succesvol gebruik van inhaakdagen. Kies thema's die passen bij jouw niche, doelgroep en merkidentiteit. Inhaakdagen zijn wat je er zelf van maakt. Laat je niet leiden door de overdaad aan themadagen, maar gebruik ze als inspiratiebron als je in een creatie block zit.

De leukste dagen op een rijtje

  • Kleed je huisdier aan dag
  • IJs als ontbijtdag
  • Badeenddag
  • Hondenkoekjesdag
  • Dag van het potlood
  • Akward moments day
  • Nationale poepdag
  • Wandel naar je werk dag
  • Aliendag
  • Internationale fetishdag
  • Naakttuinierendag

En dit zijn ze pas tot mei…

Erik Campagne Staand

Benieuwd hoe jij de inhaakkalender kan inzetten voor je merk?

Bel Erik 06 31 09 04 13 of Stuur een e-mail
Delen via LinkedIn