FPH Ploegmakers
Aannemersbedrijf FPH Ploegmakers viel als merk niet op. Als strategisch partner werken aan verbetering van het merk en aan employer branding.
Ondanks de grote projecten die het bedrijf landelijk uitvoert, viel aannemersbedrijf FPH Ploegmakers nog niet echt op. Om als merk meer bekendheid te genereren bij potentiële opdrachtgevers en bij toekomstige werknemers, wilde de directie in 2017 meer aandacht besteden aan de eigen communicatie. Maar welk verhaal moet er worden verteld? Waar staat het bedrijf voor en waar gaat het voor? En hoe vertalen we dit door naar een passende communicatiestrategie. Arthur & Brent ging aan de slag en tot de dag van vandaag zijn we als strategisch partner betrokken bij het steeds verder versterken van het merk.
Een merktraject doorlopen betekent samen op ontdekkingsreis gaan. Op zoek naar het onderscheidend vermogen. Arthur & Brent heeft het FPH Ploegmakers begeleid in het kiezen van de juiste richting en uitstraling voor het merk met een bijbehorende communicatiestrategie.
Via deskresearch en werksessies met directie en medewerkers is er een customer journey gemaakt, zijn er persona’s opgesteld en is een positionering bepaald. Eén die perfect past bij dit familiebedrijf met ambities. Eén die niet alleen extern maar ook intern goed moet landen.
Samen met AMVP/GO is de visuele identiteit ontwikkeld en tastbaar gemaakt in vele middelen zoals kleding, bestickering materieel, promotiefilms, koffiekopjes etc. Na de implementatie van het merkverhaal helpen we als strategisch partner de afgelopen jaren met het behalen van de ambities. Bijvoorbeeld op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en projectcommunicatie.
Dat maken wij.
Het was even schrikken toen we in 2017 voorstelden de merknaam aan te passen. Maar met de heldere onderbouwing en de aansprekende visuele identiteit viel alles perfect op zijn plek. De merkessentie ‘Dat maken wij’ vat het merk in drie woorden krachtig samen. Ook het opvallende beeldmerk van de gele streep is echt gaan leven. De afgelopen jaren hebben we het merk tastbaar gemaakt. Zoals met T-shirts met de streep op de rug om te laten zien dat je er echt bij hoort. Want met elkaar gaat FPH voor de beste resultaten. Inventief in de aanpak en trots op het eindresultaat.
De nieuwe strategie wierp ook online direct zijn vruchten af voor het werkgeversmerk. Ondanks een krappe arbeidsmarkt solliciteerden veel meer mensen dan voorheen. De afgelopen jaren hebben we de activatie verder vorm gegeven. Moet online campagnes en aantrekkelijke filmcontent. Daarnaast ontstond er een positieve flow bij de medewerkers. Het motto ‘Dat maken wij’ heeft in de organisatie zijn plek gevonden en brengt nieuwe energie in het team.
Een familiebedrijf dat al 35 jaar bestaat en groeit, dat moet gevierd worden. Maar hoe doe je dit vanuit de nieuwe positionering? Door een verhaal te vertellen waarmee je de interne en externe doelgroepen weet te binden en enthousiasmeren. Zowel de relaties en opdrachtgevers als de familie, vrienden en de buurt.
Dit is gebeurd met de boodschap: ‘FPH kijkt vooruit’, want het bedrijf staat klaar voor de toekomst. Het resultaat was een succesvol partnerevent met niemand minder dan André Kuijpers als spreker. Hij sprak over de toestand in de wereld, over duurzaamheid en de rol die aannemers als FPH hierin in kunnen nemen. Naast dit event was er een goedbezochte open dag en een memorabel groot feest.
We hebben met elkaar laten zien wat voor bedrijf FPH in de kern is: een groot team dat met elkaar de mooiste projecten maakt. Met veel inventiviteit en vol trots. ‘Dat maken wij!’.
Als je een echte `transfer` wil maken als bedrijf, dan gaat een samenwerking met A&B méér opleveren dan je vooraf verwacht, enorm verrast door de huidige profilering. Heel erg enthousiast over! Bedankt!
Erwin Ploegmakers — FPH Ploegmakers