Wist je dat e-mailmarketing en nieuwsbrieven steevast bovenaan staan in de lijsten met meest renderende marketingmiddelen? Persoonlijke communicatie werkt nog altijd het beste.
Zet jij e-mailmarketing nog niet in voor communicatie met je klanten?
Wil jij e-mailmarketing inzetten voor jouw bedrijf? Of zet jij al e-mailmarketing in maar heb je nog niet het gewenste resultaat? Ga dan aan de slag met onze checklist! Hierin geven wij je dé 4 tips om je e-mailmarketing strategie nu al te verbeteren. Vraag hem alvast aan via de button hieronder!
De klant bereiken met precies de juiste boodschap op het juiste moment. Dat is wat goede e-mailmarketing doet. Creëer binding met persoonlijk contact. Vanuit het merk kijken we samen wat voor jullie werkt. Zowel qua tone of voice, als de vorm en inhoud.
Er zijn heel veel manieren waarop je e-mailmarketing kunt inzetten voor jouw bedrijf. Je kunt er bijvoorbeeld acties mee communiceren die je direct omzet opleveren. Maar je kunt er ook kennis mee delen, zodat de autoriteit van je bedrijf op langere termijn wordt vergroot. Denk hierbij aan een maandelijkse nieuwsbrief. Recensies van klanten vragen, loyaliteitsprogramma’s, reminders … alles kan met e-mail!
Effectieve e-mailmarketing omvat het opbouwen van een relevante en actuele e-maillijst, het segmenteren van deze lijst op basis van de interesses en behoeften van de abonnees, het maken van waardevolle inhoud die de abonnees willen lezen en het optimaliseren van de e-mails voor conversie. Daarnaast is het belangrijk om te zorgen voor een goede afleverbaarheid van de e-mails, de prestaties van de e-mailcampagnes te volgen en de resultaten te analyseren om deze continu te verbeteren.
Kortom, e-mailmarketing draait om het creëren van gepersonaliseerde en relevante boodschappen die potentiële klanten en bestaande klanten betrekken en converteren naar actie. Het is een krachtige marketingtool die, mits goed uitgevoerd, kan leiden tot meer omzet, meer klanten en een hogere klantloyaliteit.
Om je e-maillijst te laten groeien, kunt je verschillende strategieën gebruiken, zoals het bieden van weggevers in ruil voor abonnementen, het toevoegen van inschrijfformulieren op uw website en sociale media-accounts, het geven van webinars of online vragen sessies, of het hosten van evenementen.
Er is geen eenduidig antwoord op deze vraag omdat de frequentie van e-mails afhankelijk is van je publiek en de doelen van je campagne(s). Het is belangrijk om regelmatig te communiceren met jouw publiek, maar niet te vaak waardoor ze zich overweldigd voelen. Een goede vuistregel is om per campagne niet meer dan één e-mail per week te sturen, tenzij je een goede reden hebt om vaker te communiceren.
Om effectieve e-mailinhoud te maken, moet je je richten op het bieden van waarde aan jouw publiek. Dit kan onder meer inhouden dat je oplossingen biedt voor hun problemen, interessante verhalen vertelt, en aanbiedingen en promoties aanbiedt. Zorg er ook voor dat je e-mails leesbaar en visueel aantrekkelijk zijn.
Veel mensen lezen hun e-mail op hun mobiele telefoon, zorg er dus voor dat je e-mail ontwerp hierop wordt aangepast. E-mailmarketing tools bieden de mogelijkheden om voorvertoningen van je ontwerp te bekijken, doe dit altijd!
Je kunt de resultaten van je e-mailcampagne meten door het gebruik van e-mailmarketingtools. Deze tools bieden statistieken zoals open rates, click-through rates en conversieratio's, die je kunt gebruiken om de prestaties van jouw campagne te meten en te optimaliseren.
Om je e-mails te personaliseren, kun je verschillende gegevens gebruiken, zoals de naam van de ontvanger, eerdere aankopen of interesses. Door gebruik te maken van e-mail sjablonen en het segmenteren van jouw lijst, kun je e-mails aanpassen aan de specifieke interesses van jouw abonnees, wat resulteert in betere betrokkenheid en conversiepercentages.
Misschien ken je het basisprincipe wel van computercode: ‘wanneer dit gebeurt, dan volgt deze actie’. Dat is precies hoe (e-mail)marketing automation werkt. Als een bezoeker van je website een bepaalde actie uitvoert, zoals het achterlaten van een e-mailadres, kun je automatisch de vervolgstap(pen) laten verlopen. Bovendien kun je e-mailmarketing tools koppelen aan andere tools om vervolgstappen nog verder te automatiseren. Maar dan moet je natuurlijk wel precies weten welk vervolg er bij welke actie hoort. Daarom overleggen we graag met je wat de beste opties zijn. Gebruik onze kennis en jarenlange ervaring, zodat je marketing automation optimaal kunt inzetten. Samen halen we je targets!
Wij geloven bovendien in een totale aanpak om je doelen te bereiken! Het mooie van e-mailmarketing en marketing automation is dat alles inzichtelijk is. De webstatistieken geven precies aan wat er is gebeurd en hoe je doelgroep vervolgens heeft gereageerd. Op basis daarvan kunnen we structureel gaan werken aan conversie-optimalisatie. Op welke punten kunnen we de automatisch verstuurde e-mails nog verbeteren? Moeten we misschien re-marketing inzetten om geïnteresseerde klanten of leads alsnog over de streep te trekken? Of is de bounce rate van je landingspagina’s toch net iets te hoog, zodat we die wat effectiever of overtuigender moeten maken?
Je ziet het: niet alles valt te automatiseren. Ook al zet je marketing automation in, we moeten altijd nog samen nadenken over het vervolg en verbeterpunten.
Als officiële partner van ActiveCampaign hebben wij de expertise en vaardigheden om jouw e-mailmarketing campagnes naar een hoger niveau te tillen. Wij zijn altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen het platform en de koppelingen die geboden worden. Daarnaast hebben we korte lijntjes met de (sales) supportteams van ActiveCampaign, zodat snel kunnen schakelen indien dat nodig is.
Daarnaast hebben onze online marketeers ervaring met andere e-mailmarketing tools, zoals Spotler en Mailchimp.
Met een nieuwsbrief of automatische e-mailcampagne verschijn je steeds weer in de persoonlijke inbox van je doelgroep. Hoe mooi wil je het hebben? Wij helpen je graag om optimaal rendement te halen uit je e-mailmarketing. Omdat we weten wat werkt en wat niet. Samen met jou gaan we testen, verbeteren en optimaliseren. Ben je er klaar voor om je targets te halen?