Kun jij als werkgever in regio Eindhoven uitstralen wie je bent? Wat je wil bereiken, en op welke manier je dat wil laten zien? Werk aan een uniek en aantrekkelijk werkgeversmerk!
Brainport Eindhoven is een ecosysteem die samenwerkt aan innovatieve oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen. De regio bruist van creativiteit en ondernemerschap. En word groter en groter!
Een krappe arbeidsmarkt biedt kansen
De snelle groei van Brainport en de krapte op de arbeidsmarkt zorgen samen voor een flinke uitdaging. In de komende tien jaar zijn er ruim 65.000 extra werknemers nodig. De regio moet dus talent aantrekken en behouden, moet creatief zijn en investeren in hun medewerkers.
Werf en behoud jij als werkgever in de Brainport het beste talent? Of ervaar je een hoog verloop onder personeel? Heb je moeite om kandidaten voor jouw vacatures te vinden? Download dan onze employer branding checklist! Hierin delen we 4 essentiële tips om jouw werkgeversmerk in Eindhoven en omgeving direct te versterken.
Employer branding gaat over het zichtbaar maken waar je organisatie als werkgever voor staat en welke ambities en overtuigingen je hebt. Hierdoor kunnen zowel potentiële als bestaande werknemers zelf zien hoe ze in je organisatie passen en hoe ze kunnen bijdragen aan jouw organisatie.
Employer branding is het proces van het opbouwen en communiceren van de reputatie van een organisatie als werkgever. Het is de manier waarop een bedrijf zich presenteert aan potentiële en huidige werknemers.
Employer branding is belangrijk omdat het kan helpen bij het aantrekken en behouden van talent, het verminderen van wervingskosten, het versterken van de bedrijfscultuur en het verbeteren van het imago van een organisatie.
Enkele strategieën voor employer branding zijn het creëren van een aantrekkelijke werkomgeving, het bieden van uitstekende arbeidsvoorwaarden, het bieden van groeimogelijkheden en ontwikkelingsprogramma's, het opbouwen van een positieve reputatie op sociale media en het betrekken van werknemers bij het merk.
Het succes van employer branding kan worden gemeten door het meten van de reacties en betrokkenheid van werknemers, het aantal sollicitanten en de kwaliteit van de sollicitanten, de retentiegraad van werknemers en de algehele reputatie van een organisatie als werkgever.
Employer branding is een gedeelde verantwoordelijkheid van alle afdelingen binnen een organisatie, inclusief human resources, marketing en communicatie. Het leiderschap van een organisatie speelt ook een belangrijke rol bij het opzetten en ondersteunen van een succesvol employer branding-strategie.
Employer branding richt zich op het opbouwen en promoten van het werkgeversmerk van de organisatie. Het doel is een positief imago te creëren als werkgever, waardoor het aantrekkelijker wordt voor potentiële kandidaten. Dit kan bijvoorbeeld worden bereikt door het creëren van een aantrekkelijke bedrijfscultuur, het bieden van een goede werk-privébalans en aandacht te besteden aan sociale verantwoordelijkheid en duurzaamheid.
Jobmarketing is meer gericht op het promoten van specifieke vacatures binnen een organisatie. Het doel van jobmarketing is om de juiste kandidaten te vinden voor de openstaande functies en hen te overtuigen om te solliciteren. Dit kan gebeuren door middel van advertenties op vacaturesites, social media, e-mailcampagnes en andere wervingsactiviteiten.
Kortom, jobmarketing richt zich op het promoten van specifieke vacatures, terwijl employer branding zich richt op het opbouwen van een sterk werkgeversmerk om talent aan te trekken en te behouden.
Werkzoekenden willen zich kunnen identificeren met de organisatie waar zij solliciteren. Ze zijn op zoek naar organisaties die keuzes durven maken en zich laten zien. Hierbij speelt het personeel een essentiële rol bij het uitdragen van je werkgeversimago; mensen vertrouwen mensen, niet aan bedrijven. Werknemers zijn de drijvende kracht achter het merk, zowel in gedrag als communicatie.
Betrokken werknemers, die geloven in je merk, zich inzetten voor jouw zaak en met overtuiging je bedrijfsverhaal kunnen brengen zijn krachtiger dan de beste vacatureteksten. Kandidaten vertrouwen werknemers van een bedrijf 3 keer meer dan het bedrijf zelf om betrouwbare informatie te geven over hoe het is om er te werken. Maak dus gebruik van jouw team en zet hen in als ambassadeurs! Maak bijvoorbeeld gebruik van referral recruitment of employee advocacy.
Na de re-branding kregen we meer reacties op onze vacatures. Onze werknemers waren altijd al trots, maar nu kunnen ze het verhaal van FPH ook écht uitdragen.
Esther Gloudemans, communicatiemanager — FPH
Laten we beginnen! We gaan aan de slag met het uitwerken van jouw propositie en jouw werkgeversverhaal. Wat maakt jouw bedrijf uniek? Op welke profielen ga je je focussen? En waarom ben je voor hen een aantrekkelijke werkgever? Zodra jouw identiteit en boodschap duidelijk zijn, werken we ze uit naar een concreet werkgeversverhaal en concrete campagnes. Op deze manier beschrijven we niet alleen jouw identiteit, maar voorzien we je ook direct van tools waarmee je zelf aan de slag kunt.
In deze fase verbinden we de HR-afdeling met de afdeling Marketing Communicatie. Door elkaars taal te spreken kun je samen betere content produceren om mensen te kunnen werven. Of het nu gaat om de corporate website, de werken-bij website of content op sociale media: hier werken HR en communicatie samen om potentiële sollicitanten te bereiken. Daarnaast stellen we een plan op om jouw Employer Brand opvallend te presenteren met geschikte campagnes via de juiste kanalen.
Employer branding richt zich niet uitsluitend op externe communicatie. Vergeet niet om je huidige team erbij te betrekken! Doe wat je belooft. Zeg jij nieuwe werknemers een innovatieve werkomgeving toe vol kansen voor opleiding? Dan moeten je huidige werknemers dezelfde mogelijkheden tot hun beschikking hebben.
Als jouw personeel zo enthousiast is over jouw organisatie dat ze er met anderen over praten, dan is employer branding op de goede weg. Gebruik deze medewerkers om nieuwe talenten aan te trekken. De huidige medewerkers maken dan in feite de eerste voorselectie. Zij willen ook het liefst een nieuwe collega die gekwalificeerd en gemotiveerd is.
Vacatures op bedrijfswebsites worden steeds slechter gevonden. Maak daarom je medewerkers een cruciaal onderdeel van je marketingstrategie! Reacties op berichten van medewerkers scoren namelijk vaak beter.
Door social media in te zetten als onderdeel van employer branding, heb je invloed op de betrokkenheid en sociale interactie van je teamleden. Laat je werknemers authentieke content delen om bij te dragen aan bedrijfsdoelen. Of het nu gaat om het versterken van het werkgeversimago, het invullen van vacatures, het vergroten van de zichtbaarheid van het merk of het genereren van leads voor sales teams. Jouw medewerkers zijn de meest waardevolle ambassadeurs voor het merk!
Activeer werknemers op social media. Breid de online zichtbaarheid van je organisatie uit met het Brand Advocacy platform van Apostle. We vertellen je er graag meer over!
Hoe sterk is jouw werkgeversmerk? Kun je als organisatie overbrengen wie je bent, wat je wil bereiken en op welke manier? Werk aan de winkel! Meld je aan voor de interesselijst en ontvang automatisch een berichtje zodra er een nieuwe sessie beschikbaar is.