Wil jij als organisatie meer kandidaten werven voor jouw openstaande vacatures? Start dan met slimme jobmarketing!
Zet jij jobmarketing nog niet in voor het werven van getalenteerde medewerkers? Met slimme wervingsstrategieën en vacaturemarketing breng je jouw vacature bij dé ideale kandidaat!
Zet jij al jobmarketing in om nieuwe collega’s te werven? Maar krijg je die vacature niet gevuld? Vraag de gratis quickscan en kom binnen 3 dagen te weten wat er mist!
Er wordt vaak gedacht dat het bij jobmarketing alleen gaat om goede vacatureteksten of het plaatsen op vacaturesites. Dit is allang niet meer voldoende. Je dient je doelgroep op het juiste moment te bereiken en ook te overtuigen van jouw organisatie!
Onze werkwijze is altijd vanuit het totaalplaatje. Wij kijken altijd vanuit strategische benadering waarbij jij als werkgever verschillende marketingtechnieken en kanalen inzet om je te onderscheiden van concurrenten en de aandacht van toekomstige én huidige medewerkers te pakken.
Jobmarketing verwijst naar de strategieën en technieken die worden gebruikt om werkgevers te helpen bij het werven en behouden van getalenteerde medewerkers. Ook wel eens recruitment marketing genoemd. Het is belangrijk omdat het kan helpen bij het aantrekken van gekwalificeerde kandidaten, het verminderen van de tijd en kosten voor werving, het versterken van de employer brand, het verbeteren van de kwaliteit van kandidaten en het verhogen van de retentie van medewerkers.
Er zijn verschillende on- en offline kanalen die je kunt gebruiken om je vacatures te adverteren, waaronder sociale media, vacaturesites, jouw eigen (werkenbij) website, netwerkevenementen, jobbeurzen, en zo zijn er nog veel meer mogelijkheden. Het is belangrijk om te bepalen welke kanalen het meest effectief zijn voor je doelgroep en om gerichte berichten te creëren die aantrekkelijk zijn voor de juiste kandidaten.
Je kunt je employer brand versterken door een positief imago van jouw organisatie op te bouwen en te communiceren over de voordelen en de bedrijfscultuur. Je kunt ook betrokkenheid tonen bij de gemeenschap en evenementen organiseren om jouw organisatie te promoten. Door een duidelijke en consistente boodschap te communiceren, kun je een sterk employer brand opbouwen dat aantrekkelijk is voor potentiële kandidaten.
Om de kwaliteit van kandidaten te verbeteren, moet je gerichte berichten creëren die aantrekkelijk zijn voor de juiste kandidaten. Vervolgens moet je ook gerichte advertenties maken op de kanalen waar jouw doelgroep actief is. Door te communiceren over de bedrijfscultuur en waarden, kun je kandidaten aantrekken die beter passen bij jouw organisatie en meer kans hebben om te slagen in de te vervullen rol.
Je kan de betrokkenheid en loyaliteit van medewerkers vergroten door een positieve bedrijfscultuur te creëren en te communiceren over de waarden en doelstellingen van jouw organisatie. Het is ook belangrijk om medewerkers te betrekken bij de besluitvorming en om ontwikkelingsmogelijkheden aan te bieden. Door de behoeften en wensen van medewerkers serieus te nemen, kun je hun betrokkenheid en loyaliteit vergroten.
Dit zal voor elke organisatie verschillend zijn, maar we hebben hiervoor 5 simpele tips die je kan controleren of direct kan doorvoeren binnen jouw organisatie.
1. Gebruik gratis kanalen of optimaliseer ze
Plaats de vacatures op gratis jobboards, op eigen social media platforms en community boards. Ook kun je werknemers aanmoedigen om vacatures te delen in hun eigen netwerk. Maak je gebruik van advertising campagnes en twijfel of je budget goed wordt ingezet? Vraag de gratis quick scan aan!
2. Optimaliseer jouw recruitmentproces
Een efficiënt recruitmentproces kan helpen om de kosten te verlagen. Verminder bijvoorbeeld het aantal stappen in het wervingsproces en zorg voor snelle en effectieve communicatie met de sollicitanten.
3. Maak gebruik van referrals, ook wel merkambassadeurs genoemd.
Vraag werknemers om potentiële kandidaten aan te dragen. Dit kan leiden tot een snellere en goedkopere werving en bovendien de betrokkenheid van werknemers bij het recruitmentproces verhogen.
4. Automatiseer taken
Gebruik recruitment software om taken zoals het verzamelen van CV’s en inplannen van sollicitatiegesprekken te automatiseren. Dit kan je kostbare tijd verlagen en tegelijkertijd de kwaliteit van kandidaten verhogen!
5. Blijf in contact met sollicitanten
Houd een talentenpool bij van sollicitanten die niet voor een bepaalde functie zijn geselecteerd, maar wel potentieel hebben voor toekomstige functies. Dit kan leiden tot een snellere werving en vermindert de kosten voor het werven van nieuwe kandidaten.
Jobmarketing is gericht op het promoten van specifieke vacatures binnen een organisatie. Het doel van jobmarketing is om de juiste kandidaten te vinden voor de openstaande functies en hen te overtuigen om te solliciteren. Dit kan gebeuren door middel van advertenties op vacaturesites, social media, e-mailcampagnes en andere wervingsactiviteiten.
Employer branding richt zich op het opbouwen en promoten van het werkgeversmerk van de organisatie. Het doel is een positief imago te creëren als werkgever, waardoor het aantrekkelijker wordt voor potentiële kandidaten. Dit kan bijvoorbeeld worden bereikt door het creëren van een aantrekkelijke bedrijfscultuur, het bieden van een goede werk-privébalans en aandacht te besteden aan sociale verantwoordelijkheid en duurzaamheid.
jobmarketing campagnes
Ben jij op zoek naar meer informatie over jobmarketing en hoe dit kan helpen bij het aantrekken van het juiste talent voor jouw organisatie?
Als employer branding specialisten zijn wij op de hoogte van de nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van Jobmarketing en recruitment en kunnen wij je helpen bij het beantwoorden van jouw wervingsvraagstuk.
Aarzel niet om contact op te nemen als je geïnteresseerd bent in het optimaliseren van jouw wervingsstrategie en het versterken van jouw employer branding.
Wij staan altijd voor je klaar om te helpen en samen kunnen we kijken naar de beste aanpak voor jouw organisatie!