Wil jij als bedrijf in Oost Brabant of omstreken meer sollicitanten werven voor jouw openstaande functies? Begin dan met slimme jobmarketing in de Brainport!
Ben je als organisatie gevestigd in regio Eindhoven? Zet jij jobmarketing nog niet in voor het werven van getalenteerde medewerkers? Met slimme wervingsstrategieën en vacaturemarketing breng je jouw vacature bij dé ideale kandidaat!
Maak jij al gebruik van jobmarketing om nieuwe teamleden in de Brainport aan te trekken, maar blijft die ene vacature onvervuld? Gebruik dan de scan om achter de reden(en) te komen!
Bij jobmarketing wordt vaak gedacht dat het alleen gaat om het schrijven van een goede vacaturetekst of het plaatsen van advertenties op vacaturesites. Dit is verleden tijd. Je moet je doelgroep op het juiste moment bereiken en bovendien overtuigen van jouw organisatie!
Onze aanpak is altijd gebaseerd op het grote geheel. We hanteren altijd een strategische aanpak en zorgen ervoor dat jij je als werkgever onderscheidt van je concurrenten door verschillende marketingtechnieken en -kanalen in te zetten om de aandacht van huidige en potentiële werknemers te trekken.
Jobmarketing omvat een scala aan activiteiten en is onderdeel van de hele employer brand. Denk bijvoorbeeld na over hoe je ongeschikte kandidaten op een positieve manier benadert, zodat zij je werkgeversmerk niet negatief beïnvloeden.
Jobmarketing verwijst naar de strategieën en technieken die worden gebruikt om werkgevers te helpen bij het werven en behouden van getalenteerde medewerkers. Ook wel eens recruitment marketing genoemd. Het is belangrijk omdat het kan helpen bij het aantrekken van gekwalificeerde kandidaten, het verminderen van de tijd en kosten voor werving, het versterken van de employer brand, het verbeteren van de kwaliteit van kandidaten en het verhogen van de retentie van medewerkers.
Er zijn verschillende on- en offline kanalen die je kunt gebruiken om je vacatures te adverteren, waaronder sociale media, vacaturesites, jouw eigen (werkenbij) website, netwerkevenementen, jobbeurzen, en zo zijn er nog veel meer mogelijkheden. Het is belangrijk om te bepalen welke kanalen het meest effectief zijn voor je doelgroep en om gerichte berichten te creëren die aantrekkelijk zijn voor de juiste kandidaten.
Je kunt je employer brand versterken door een positief imago van jouw organisatie op te bouwen en te communiceren over de voordelen en de bedrijfscultuur. Je kunt ook betrokkenheid tonen bij de gemeenschap en evenementen organiseren om jouw organisatie te promoten. Door een duidelijke en consistente boodschap te communiceren, kun je een sterk employer brand opbouwen dat aantrekkelijk is voor potentiële kandidaten.
Om de kwaliteit van kandidaten te verbeteren, moet je gerichte berichten creëren die aantrekkelijk zijn voor de juiste kandidaten. Vervolgens moet je ook gerichte advertenties maken op de kanalen waar jouw doelgroep actief is. Door te communiceren over de bedrijfscultuur en waarden, kun je kandidaten aantrekken die beter passen bij jouw organisatie en meer kans hebben om te slagen in de te vervullen rol.
Je kan de betrokkenheid en loyaliteit van medewerkers vergroten door een positieve bedrijfscultuur te creëren en te communiceren over de waarden en doelstellingen van jouw organisatie. Het is ook belangrijk om medewerkers te betrekken bij de besluitvorming en om ontwikkelingsmogelijkheden aan te bieden. Door de behoeften en wensen van medewerkers serieus te nemen, kun je hun betrokkenheid en loyaliteit vergroten.
Dit zal voor elke organisatie verschillend zijn, maar we hebben hiervoor 5 simpele tips die je kan controleren of direct kan doorvoeren binnen jouw organisatie.
1. Gebruik gratis kanalen of optimaliseer ze
Plaats de vacatures op gratis jobboards, op eigen social media platforms en community boards. Ook kun je werknemers aanmoedigen om vacatures te delen in hun eigen netwerk. Maak je gebruik van advertising campagnes en twijfel of je budget goed wordt ingezet? Vraag de gratis quick scan aan!
2. Optimaliseer jouw recruitmentproces
Een efficiënt recruitmentproces kan helpen om de kosten te verlagen. Verminder bijvoorbeeld het aantal stappen in het wervingsproces en zorg voor snelle en effectieve communicatie met de sollicitanten.
3. Maak gebruik van referrals, ook wel merkambassadeurs genoemd.
Vraag werknemers om potentiële kandidaten aan te dragen. Dit kan leiden tot een snellere en goedkopere werving en bovendien de betrokkenheid van werknemers bij het recruitmentproces verhogen.
4. Automatiseer taken
Gebruik recruitment software om taken zoals het verzamelen van CV’s en inplannen van sollicitatiegesprekken te automatiseren. Dit kan je kostbare tijd verlagen en tegelijkertijd de kwaliteit van kandidaten verhogen!
5. Blijf in contact met sollicitanten
Houd een talentenpool bij van sollicitanten die niet voor een bepaalde functie zijn geselecteerd, maar wel potentieel hebben voor toekomstige functies. Dit kan leiden tot een snellere werving en vermindert de kosten voor het werven van nieuwe kandidaten.
Jobmarketing campagnes
Zowel jobmarketing als employer branding hebben als doel talent aan te trekken, maar ze belichten verschillende facetten van het wervingsproces.
Jobmarketing is meer gericht op het promoten van specifieke vacatures binnen een organisatie. Het doel is om geschikte kandidaten te vinden voor openstaande posities en hen te overtuigen om te solliciteren. Dit kan plaatsvinden via advertenties op vacaturesites, sociale media, e-mailcampagnes en andere wervingsinitiatieven.
Aan de andere kant richt employer branding zich op het opbouwen en promoten van jouw werkgeversmerk. Het doel is om een positief imago te creëren waardoor de organisatie aantrekkelijker wordt voor potentiële kandidaten. Dit kan bijvoorbeeld bereikt worden door een aantrekkelijke bedrijfscultuur te ontwikkelen, te zorgen voor een goede balans tussen werk en privé en tijd te besteden aan sociale verantwoordelijkheid en duurzaamheid.
Kortom terwijl jobmarketing gericht is op de promotie van specifieke vacatures, richt employer branding zich op het bouwen van een sterk werkgeversmerk om zo talent aan te trekken en te behouden.
Ben je nieuwsgierig geworden naar jobmarketing in Eindhoven en omgeving en hoe dit kan bijdragen aan het aantrekken van het meest geschikte talent voor jouw bedrijf? Als specialisten van employer branding gevestigd in Eindhoven blijven wij op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van jobmarketing en werving.
Als je geïnteresseerd bent in het optimaliseren van uw personeelswerving en het versterken van je werkgeversmerk, neem dan contact met ons op! Wij staan altijd voor je klaar om te helpen en samen kunnen we kijken naar de beste aanpak voor jouw organisatie!