Kun je als organisatie overbrengen wie je bent, wat je wil bereiken en op welke manier? Werk aan een onderscheidend en aantrekkelijk werkgeversmerk!
Zet jij employer branding nog niet in voor het aantrekken van de juiste mensen? Met slimme wervingsstrategieën en vacaturemarketing breng je jouw vacature bij dé ideale kandidaat!
Het gaat er bij employer branding om als werkgever zichtbaar te maken waar je organisatie voor staat en welke ambities en overtuigingen daarbij horen. Zo kunnen je toekomstige én huidige medewerkers zelf zien of zij daarbij passen en hoe ze bij kunnen dragen.
Employer branding is het proces van het opbouwen en communiceren van de reputatie van een organisatie als werkgever. Het is de manier waarop een bedrijf zich presenteert aan potentiële en huidige werknemers.
Employer branding is belangrijk omdat het kan helpen bij het aantrekken en behouden van talent, het verminderen van wervingskosten, het versterken van de bedrijfscultuur en het verbeteren van het imago van een organisatie.
Enkele strategieën voor employer branding zijn het creëren van een aantrekkelijke werkomgeving, het bieden van uitstekende arbeidsvoorwaarden, het bieden van groeimogelijkheden en ontwikkelingsprogramma's, het opbouwen van een positieve reputatie op sociale media en het betrekken van werknemers bij het merk.
Het succes van employer branding kan worden gemeten door het meten van de reacties en betrokkenheid van werknemers, het aantal sollicitanten en de kwaliteit van de sollicitanten, de retentiegraad van werknemers en de algehele reputatie van een organisatie als werkgever.
Employer branding is een gedeelde verantwoordelijkheid van alle afdelingen binnen een organisatie, inclusief human resources, marketing en communicatie. Het leiderschap van een organisatie speelt ook een belangrijke rol bij het opzetten en ondersteunen van een succesvol employer branding-strategie.
Weet jij medewerkers aan je te binden en de juiste nieuwe kandidaten te vinden voor vacatures? Of is het personeelsverloop hoog of krijg je vacatures niet gevuld? Download dan onze employer branding checklist! Hierin geven wij je dé 4 tips om je employer brand nu al te versterken.
Kandidaten willen zich herkennen in de organisatie waar ze gaan solliciteren. Ze zijn op zoek naar organisaties die keuzes durven maken en zich laten zien. Daarbij spelen werknemers een cruciale rol in het uitdragen van je imago als werkgever; mensen vertrouwen mensen, geen bedrijven. Medewerkers maken (of breken) het merk, in gedrag en communicatie.
Betrokken medewerkers, die geloven in het merk, gaan en staan voor de zaak én je verhaal kunnen uitdragen zijn effectiever dan de beste vacaturetekst. Kandidaten vertrouwen de werknemers van een bedrijf 3x meer dan het bedrijf zelf om geloofwaardige informatie te verstrekken over hoe het is om daar te werken. Maak daarom gebruik van jouw werknemers en zet ze in als ambassadeurs door bijvoorbeeld referral recruitment of employee advocacy.
Na de re-branding kregen we meer reacties op onze vacatures. Onze werknemers waren altijd al trots, maar nu kunnen ze het verhaal van FPH ook écht uitdragen.
Esther Gloudemans, Communicatiemanager — FPH
We gaan van start! We gaan jouw propositie en jouw werkgeversverhaal uitwerken. Wat onderscheidt jouw bedrijf? Op welke profielen ga je je richten en wat maakt je een aantrekkelijke werkgever voor hen? Als jouw identiteit en boodschap helder zijn, maken we dat tastbaar in een werkgeversverhaal met de juiste tone of voice. Zo beschrijven we niet alleen je identiteit, maar geven we je ook meteen tools waar je zelf mee aan de slag kan.
In deze fase verbinden we de HR-afdeling met de afdeling Marketing Communicatie. Door elkaars taal te spreken maak je samen effectievere content voor werving. Van de corporate website en de werken-bij website tot social media content: hier komen HR en communicatie samen voor de sollicitanten. Aanvullend maken we ook een plan om jouw werkgeversmerk aan de grote klok te hangen met passende campagnes via de juiste kanalen.
Vacatures op bedrijfswebsites worden steeds slechter gevonden, maak daarom je medewerkers een essentieel onderdeel van je marketingstrategie! Want reacties op berichten van medewerkers scoren vaak beter.
Door social media onderdeel te laten zijn van je employer branding kan je de betrokkenheid en sociale interactie van je collega’s beïnvloeden. Laat je werknemers authentieke content delen om bij te dragen aan bedrijfsdoelstellingen. Van het versterken van het werkgeversimago, tot het vullen van vacatures. Van het verhogen van zichtbaarheid voor het merk tot het genereren van leads voor verkoopteams. Jouw medewerkers zijn de beste ambassadeurs voor een merk!
Activeer werknemers op social media! Vergroot de online zichtbaarheid van je organisatie met het Brand Advocacy platform van Apostle. We vertellen er graag meer over!
Employer branding is niet alleen gericht op externe communicatie. Vergeet niet je huidige personeel te betrekken! Practice what you preach. Beloof je nieuwe werknemers een innovatieve werkomgeving die alle ruimte geeft aan opleiding? Dan moeten dezelfde kansen ook aan je huidige medewerkers onder de aandacht worden gebracht.
Wanneer jouw medewerkers zó enthousiast zijn over het bedrijf dat ze erover praten met anderen, dan is employer branding goed gelukt! Zet deze medewerkers in, om nieuwe medewerkers te werven. De huidige medewerkers maken dan in feite de eerste voorselectie: zij willen ook graag een collega die gekwalificeerd en gemotiveerd is!
Jobmarketing is gericht op het promoten van specifieke vacatures binnen een organisatie. Het doel van jobmarketing is om de juiste kandidaten te vinden voor de openstaande functies en hen te overtuigen om te solliciteren. Dit kan gebeuren door middel van advertenties op vacaturesites, social media, e-mailcampagnes en andere wervingsactiviteiten.
Employer branding richt zich op het opbouwen en promoten van het werkgeversmerk van de organisatie. Het doel is een positief imago te creëren als werkgever, waardoor het aantrekkelijker wordt voor potentiële kandidaten. Dit kan bijvoorbeeld worden bereikt door het creëren van een aantrekkelijke bedrijfscultuur, het bieden van een goede werk-privébalans en aandacht te besteden aan sociale verantwoordelijkheid en duurzaamheid.